Tällä hetkellä hevostalli.netin virtuaalitallit -osion foorumi suorastaan vilisee eriskaynponiaiheisia keskusteluja. Eriskaynponi on minulle täysin tuntematon rotu, joten olen mielenkiinnolla seurannut rodun kehitystä. En tiedä, mistä tämä villitys on lähtenyt liikkeelle enkä ihan suoraan sanottuna voi millään ymmärtää rodun viehätystä.

Minun, täysin mistään hevosroduista mitään tietämättömän silmissä eriskaynponi muistuttaa ulkonäöllisesti hyvin paljon kotoista suomenhevosta. Pörröiset, isopäiset otukset ovat kaikkea muuta kuin kauniita. Luulisi niille olevan hirmu vaikeaa löytää kuviakaan -ainoat valokuvat, joita olen nähnyt, on pääasiassa kopioitu suoraan Bob Langrishin arkistoista. Sen sijaan hevosmaailma.netin kuvaus eriskaynponista on ylistävä:
"Eriskaynponi tunnetaan nykyisinkin hyvästä ja ystävällisestä luonteestaan, joka tekee siitä erinomaisen lasten ponin. Se sopii ratsuksi ja valjakkoajoon, Lesley Coxin eriskaynponivaljakko on pärjännyt kohtuullisesti kansainvälisissäkin kilpailuissa. Pienestä koostaan huolimatta eriskaynponit ovat vahvoja, joten pienikokoiset aikuisetkin voivat ratsastaa niillä."
Perimältään ko. ponit kuulostavat olevan melko pitkälle samaa kuin suomenhevonen ja islanninhevonenkin. Eli miksi valita eriskaynponi eikä esimerkiksi issikkaa, joka on minun silmääni paljon kauniimpikin?